Vyer från stugan

Om mig

Mitt foto
Ja vem är jag? En kvinna på 50+ som tillbringar min mesta tid i hemmet med mina hundar o katter. Gift och har två underbara flickor :) Älskar gamla saker,loppis och auktionsfynd som alla hamnar på vår högt uppskattade sommarstuga :)

♥ Gamla ting....

Gamla ting, ja det är nog bland det bästa jag vet...

När jag sitter och håller i en gammal burk, gammalt lock....eller egentligen vad som helst, en gammal kedja.....Kan jag känna sådan tacksamhet till dom som har sparat detta så att just jag kan få ta del av dåtiden.....

Allt gammalt har redan en historia...allt nytt måste man sätta historia på....

I går kom Jenny förbi och hade varit på en kanske ganska ovanlig loppis.....
Hon hade köpt några jättefina gamla burkar.... Men det som absolut drog ögonen till sig så man tappade hakan....Ja det var en gammal, gammal gas gatlykta som har stått efter en av Piteås gator.

Den är från 1800 talet.....snacka om en raritet...Lampan var jättestor, till den hörde ett fäste som heter duga....Ja jag ska ta bilder av den när jag åker till henne så ska ni få se en bit historia...

Tänk när det var gatlyktor med gas....Undra vilken liten filur som fick gå omkring och tända dom på kvällarna....

Ja det riktigt pirrar i magen när jag försöker tänka mig tillbaka...

Försökte hitta en bild på nätet men det närmaste jag kom var denna.



Jennys lykta påminner starkt om denna fasad lykta, å ni skulle ha sett det enorma väggfästet, vägde en aningens kan jag tala om....

Jag älskar gamla saker, jag älskar nya saker med, men som sagt jag känner mig så otroligt tacksam mot dom människor som har sparat alla dessa gamla ting som nu jag har, som jag nu kan känna och hålla i och ta mig bort till en fantasivärld...En fantasivärld som jag vet inte alls var så bra för dom människor som en gång ägde dessa ting....Många gånger var deras väg kantad av fattigdom och elände....

Ja jag älskar verkligen alla mina saker och sätter värde på dom på olika sätt...Allt det jag har fått av mina flickor....Sätter jag naturligtvis stort värde på...Även det gamla....kan som sagt bara vara en gammal plåtburk som har haft ett innehåll med strömming :)))

Här kommer lite bilder på några av mina äldre saker...






Undrar ibland hur många av tex dessa vispar som är bortkastade för att det ska vara finare vispar eller vispar i plast???



Emaljerade karotter och pannor som faktiskt är på väg tillbaka :)



Underbara att bara titta på :))



Rejäla gamla mått!







Gamla konservburkar som är kvar tack vare att gubbarna skulle ha spikar och skruvar i någonting.... Gubbar kan vara bra till mycket....eller hur ;))



Har även att tacka dom gamla hemmafruarna som köpte "refillpåsar" och därigenom hade kvar dessa fina gamla kryddburkar....



I JUST LOVE IT




Men åter till den gamla gaslampan...

Lite rolig historik...


Tänk.....egentligen är det inte så hiskeligt länge sedan....bara utvecklingen som har gått så enormt fort.....

Ja tänk vad tiden går ....
och utvecklingen med den....

Hur långt ska det gå.......?


Yttre belysning var ovanligt ända till 1800-talets slut i Sverige. Gatubelysningen var dessutom förkastlig ansåg ljusets fiender som i dåtidens debatter anförde såväl teologiska som medicinska och filosofiska utgångspunkter:

" Det är ett ingrepp i Guds ordning och det ankommer inte på människan att göra natt till dag. Kvardröjandet på gatorna kan förorsaka, snuva, hosta och heshet. Sedligheten försämras genom gatubelysningen. Det artificiella ljuset bortjagar fruktan för mörkret ur människans sinnen, vilken avhållit många från synd och ljuset gör även drinkaren säker, då han dväljes på krogen långt in på natten."

Men sedan den elektriska glödlampan, som uppfunnits av Edison på 1870-talet, fick allmän spridning och Oscar II låtit installera elektricitet på Stockholms slott 1883 dröjde det inte alltför länge innan även andra svenskar fick skåda ljuset i form av elektrisk belysning.

Tack vare förbränningsmotorernas ankomst och med ångmaskiners hjälp kunde man driva generatorer. Följaktligen var det industrierna som först elektrifierades. I Pitebygden installerades den första elbelysningen på Munksundssågen 1890-99. Storfors sågverk följde efter och fick elektriskt ljus 1898.

-----------



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar