Vyer från stugan

Om mig

Mitt foto
Ja vem är jag? En kvinna på 50+ som tillbringar min mesta tid i hemmet med mina hundar o katter. Gift och har två underbara flickor :) Älskar gamla saker,loppis och auktionsfynd som alla hamnar på vår högt uppskattade sommarstuga :)

♥ Lördag.....

Kanonväder i dag igen....+1, kan inte bli bättre.

Fick kaffe och smörgås på sängen i morse, det var minsann inte dumt.
Sen kom Jenny med Oskar, hon stackarn måste jobba i dag, Daniel skulle ut och köra skoter så därför kom lilla jycken. Hon hann inte mer än kliva genom dörren så kom Elin och Jim. Elin har hand om stallet i helgen så dom hade varit och släppt ut alla 14 hästarna, tagit på dom täcken och gett dom mat. Hästarna ska ha mat 4 ggr i dag och så insläpp i kväll så det är ganska mycket att göra med, tur att dom är flera så det blir inte så ofta.

Ja det blev fullt kring frukostbordet i morse, men det är alltid lika trevligt.

Böle är verkligen ett bra ställe att ha häst på. Det finns massor med skogsvägar och stigar på sommaren och på vintern är skogarna fulla av skoterspår. Nu vet jag att det finns grannar här som under flera, flera års tid har det jobbigt med att just hästarna går på skoterspåren och förstör för dom som använder just skoterspåren som gångvägar. Dom har pratat med kommunen och på alla möjliga sätt försökt stoppa hästridningen i skogen.

Jag vet inte vad jag ska säga, jag vet att det diskuterades detta för flera år sedan och redan då tyckte jag att man kan inte stänga ute dom som rider för att jag ska kunna gå utan att det finns gropar av hästhovarna i just dessa spår. På sommaren trampar hästarna upp stigarna så sanden kommer fram i och med att det är så sandigt här i Böle med omnejd. Men så ofta som jag har gått på dessa skogsstigar vet jag att man ändå kan gå om än man kanske måste gå mer på sidan. Dom pratade om något skidspår som var söndertrampat och det kan jag hålla med om att där behöver ju hästarna inte gå. Däremot vet jag att det var ramaskri över skotrarna här för flera år sedan  om att det då var dom som körde över skidspår....då förbannades dessa skotrar och nu hyllas dom för att dessa friluftsmänniskor kommer sig ut i skog och mark just tack vare dessa skotrar.

Man kan inte hålla på att gnälla på allt för då får man inte göra annat än gnälla, man måste ju försöka samsas, och det går alltid att lösa om man bara pratar med varandra. Men just det där att prata med varandra verkar vara svårt.

Ett par som har det jättejobbigt med dom här hästarna och som ofta pratar om att dom ska totalförbjudas i skog och mark, dom ska bara vara på en ridplan osv. osv.... Ja men dom tycker även jag kan göra saker som inte är så rätt....

Jo dom har jakthund, en stövare....Där vi har vår andra stuga där är det naturskönt, inget samhälle bara ett par stugor och man lever verkligen nära naturen. Björnarna kommer nära, rävarna springer inpå knutarna. Det är renar och kungsörnar och fiskgjusar....ja men alla tänkbara djur. Även våra grannar har en stuga där..... Och det är jättefina männsiskor bör jag väl tillägga så det nu inte låter som något annat men just det där att vi kan vara olika och ha olikt tänkande..

Jo i alla fall....dom har denna jakthund och fastän det är tiden när djuren får sina avkommor tex när rådjuren får sina kid, ja men då springer denna hund lös och kan vara borta i timmar. Hur ska dom veta om den springer och jagar för sig själv, kanske skrämmer dom stackars djuren....det kan man inte veta när man inte övervakar sina hundar. Jag tycker att det är viktigt att man respekterar dom tider när det är jaktförbud och man ska hålla sina jakthundar under uppsikt.

Men jag skulle aldrig dra in någon annan eller skälla på dom, för jag vet om jag skulle göra det så skulle dom bara säga att nä men våran hund gör inget sånt hon är bara ute och luktar och snosar. Men om jag inte har henne under uppsikt kan jag ju inte veta det, kanske, kanske inte....jag vet inte vad något av mina djur gör när jag inte ser dom.....Men det kanske stämmer vad dom säger att hunden inte är någon fara för dom vilda djuren.

Ja det är inte lätt när man har olika åsikter, men visst finns det väl ändå en lösning så alla kan komma sams utan att man ska förbjuda någon att utnyttja våra enorma rikedomar......rikedomen att kunna gå omkring så pass fritt i skog och mark som det vi kan här i Sverige.
Det bästa vore om vi kunde respektera varandra och våra olika intressen, om det så är ridning, friluftsliv eller skoterkörning....

Jag har aldrig haft någon jakthund, jag har aldrig haft någon häst, men jag blir glad när jag går i skogen och ser dessa djur, en häst har alltid en ryttare med sig....ibland kan jag träffa på en jakthund och blir faktiskt lite rädd i och med att jag inte känner hunden och vet hur den är...och att någon av mina hundar som är av spetsras och skäller och gormar som idioter ibland, att dom ska reta denna hund....men som sagt jag accepterar dom alla, för visst är det så, jag kan inte utestänga någon bara för att just jag inte är häst eller hundintresserad....

Nu är faktiskt jag hundintresserad, men jag kan förstå människor som är irriterad på hundar. Jag är inte hästintresserad men jag måste acceptera att dom finns och att även dom vill ut i skog och mark.

Det är tur att vi är olika, inte roligt om alla var som oss själva... vi måste acceptera varandra och varandras intressen annars blir inte ens våra egna intressen roliga....

Å precis som min syster sa häromdan, om man är arg på alla och allt, ja men då är man inte lycklig själv och det stämmer nog ganska bra.

Få se då, man kanske skulle ta sig en "lugn" promenad i Böleskogarna ;)
För kanonväder har vi då... :))






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar