Vyer från stugan

Om mig

Mitt foto
Ja vem är jag? En kvinna på 50+ som tillbringar min mesta tid i hemmet med mina hundar o katter. Gift och har två underbara flickor :) Älskar gamla saker,loppis och auktionsfynd som alla hamnar på vår högt uppskattade sommarstuga :)



Redan måndag....tänk vad tiden går fort man hinner inte med!
Trött är jag och skulle ha kunnat sova en bra stund till, måste vara förkylningens fel för annars brukar jag vara rätt så morgonpigg.

Men inte lika pigg som min kära syster som berättade i går när jag ringde till henne att hon hade gått upp kvart över fem och bakat bullar från en och en halv liter. Alltså lilla vän, har du funderat på att gå och ta damp prov.....kan du förklara var du får all energi ifrån,  Haha....ja jag måste säga du är bara för söt :))

Själv ska jag försöka mig på någonting i dag....vad vet jag inte riktigt men jag måste bara föröka  få någonting gjort efter ett par dar i soffan framför tv:n med näsduken i ena handen och nässprayen i den andra!  Undrar just i vilken ände jag ska börja!

Jag borde faktiskt också baka men av rent hygieniska skäl tror jag inte att det är så passande medan jag är så här snörvlig!!

Men en liten kaka kunde man baka "bara så man inte magrar bort"
(dagens skämt)


Vad tror ni om den här....gott....gott :))



Citron- och limekaka

Ingredienser
12-14 bitar
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron

Garnering och servering
1 skivad lime
1 msk florsocker
3 dl vispgrädde

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt kallna. Garnera med limeskivor och sikta över florsocker. Servera med vispad grädde.

Eller så blir det en vanlig långpanne kaka :)


Jörnskaka

Ingredienser:

3 ägg
4½ dl socker
225 g smält smör
1 dl vatten
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3-4 msk kakao

Glasyr:
1½ dl strösocker
1½ dl florsocker
3/4 dl grädde
3/4 dl smält margarin
2 tsk vaniljsocker

Blanda ägg och socker i en bunke. Tillsätt sedan vatten och mjölk och blanda. Blanda de torra ingredienserna separat och häll över det blöta i omgångar och rör ihop väl. Tillsätt det smälta margarinet slutligen. Smöra en mindre långpanna, alternativt klä den med bakplåtspapper och häll ner smeten. Grädda kakan på 175 grader i ca. 35-45 minuter. Tag därefter ut kakan och låt den svalna innan du gör glasyren.

När det är dags för glasyren så blandar du samtliga ingredienser till glasyren i en kastrull och värm upp. Låt småkoka i några minuter. Häll sedan glasyren över kakan, bred ut till ett jämt lager och låt kakan kallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar