Vyer från stugan

Om mig

Mitt foto
Ja vem är jag? En kvinna på 50+ som tillbringar min mesta tid i hemmet med mina hundar o katter. Gift och har två underbara flickor :) Älskar gamla saker,loppis och auktionsfynd som alla hamnar på vår högt uppskattade sommarstuga :)

♥ Få se då!!


Ja men det vore nog ändå inte så dumt med lite fisk i dag :)

Torskgratäng :) Supergott :)

Ingredienser

1 kg potatis
2 äggulor
2 dl mjölk 3%
25 g Norrmejerier Smör
Salt
Peppar
Ca 250 g färsk eller fryst bladspenat
800 g torskfilé
1 krm salt
1 msk vetemjöl
1 ½ dl fiskbuljong
2 ½ dl matlagningsgrädde
100 g riven ost
1 krm fiskbuljongtärning
200 g skalade räkor, ca ½ kg oskalade

Sätt ugnen på 225°.
Skala, koka och mosa potatisen. Blanda moset med
äggulor, mjölk och Norrmejerier Smör till ett fast mos.
Smaksätt med salt och peppar.
Smörj en låg vid gratängform med Norrmejerier Smör.
Lägg ett lager spenat på botten, täck med fiskfilé och
salta.
Häll på en ½ dl fiskbuljong, täck med aluminiumfolie
och stek i ugnen i 10 minuter.
Om torsken är fryst tina den först.
Vispa ut mjölet i resten av buljongen och grädden och
värm upp. Ta av kastrullen och rör i osten så att den
smälter. Smaka av såsen med lite finsmulad
fiskbuljongtärning och vitpeppar.
Tag ut formen ur ugnen.
Spritsa eller klicka moset runt kanterna.
Fördela såsen över fisk och spenat, lägg räkor
ovanpå.
Sänk ugnen till 200° och gratinera i 10 minuter eller
tills fisken fått färg och potatisen är gyllengul.
Dekorera med dill eller persiljekvist.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar