Vyer från stugan

Om mig

Mitt foto
Ja vem är jag? En kvinna på 50+ som tillbringar min mesta tid i hemmet med mina hundar o katter. Gift och har två underbara flickor :) Älskar gamla saker,loppis och auktionsfynd som alla hamnar på vår högt uppskattade sommarstuga :)

Man får sina funderingar!!


Enl. wikipedia
Många psykologer och psykiatrar ställer sig tveksamma till begreppet ondska, eftersom det ofta leder till skuldbeläggande av en patient. Under senare tid har dock vissa psykologiforskare som M. Scott Peck framfört tanken att vissa människor som genom att inte erkänna sina tillkortakommanden (deras "skugga") och projicera sina dåliga egenskaper på andra framkallar ångest och förvirring hos de människor de möter; något som Peck menar är typiskt för ondska.

Ja vad är ondska egentligen, hur ser vi på den?

Jag vet hur jag ser på ondska! Om det är rätt eller fel vet inte jag och om man söker svaret på det så märker man ganska snabbt att det är svårt att definiera ondskan!
Däremot så tror jag definitivt inte att någon människa föds ond utan att det händer någonting under livets gång.



Varför är vissa människor benägna att slita andra i stycken, psykiskt eller fysiskt?

Tack och lov har man inte varit med om att någon har slitits i stycken fysiskt, däremot psykiskt.
Har en bekant som utsätts titt som tätt av små illmariga angrepp. Om man blir utsatt en gång av en person, ja men visst, ta det med en nypa salt, men om det ständigt och jämt är återkommande av en och samma person...ja då tycker jag att den personen är rent ond och har ont i sinnet!!

För visst är det så att om man utsätts för små gliringar, ständiga påhopp, tjuvnyp och slag under bältet så fort en "ond" människa får möjligheten att göra det, ja då blir man till slut ond själv mot den som gör en illa!!

Som jag själv nu, som tycker väldigt synd om den som är utsatt kan ha mina funderingar om den mindre snälla människan, jag kan tex tänka.....

Hoppas det regnar småspik på den här narcissistiska självgoda skiten!!!



Men visst, då är även jag lite ond!!

Ja det är som sagt inte lätt att veta vad ondska är, men hur hjälper man en som hela tiden är utsatt? Som hela tiden känner att hon aldrig kan vända ryggen till?

Ja det är inte lätt. Jag önskar verkligen att jag hade några svar att ge till henne, men det har jag inte. Att säga till en utsatt person....försök att inte tänka på det....försök att lämna det bakom dig....ta inte åt dig för du vet att du är så mycket bättre!!!  Ja men kom igen, ni och jag vet att man kan inte lämna allt bakom sig, allt sätter sina spår!! Man kan inte blunda för allt!!

Då kanske man ska ge rådet....Ta nu verkligen tag i det här och få ett slut på det! hur än det än slutar.....Ja då är jag inte rätta människan att ge dom råden, jag som är sååååå konflikträdd!!

Däremot så tror jag att människor som går ut för att såra andra människor har kommit till korta själva. Dom har dåligt självförtroende men kan ändå aldrig förstå att dom själva gör fel, ändå blir i princip allt dom gör fel!! Hur ska man kunna tycka om en sådan människa.....ja det är svårt!!



Vissa dagar stiger man upp och bara sprudlar av energi och livsglädje men man behöver inte vara drabbad själv, det räcker med att någon medmänniska man bryr sig om inte mår bra så blir man genast bister och deppig.....men det är ju helt fel....det är då man ska sträcka ut sin hand, fortsätta vara glad positiv och uppåt för att hjälpa den stackars drabbade själen att komma sig upp över brunnskanten!!
Ja där kan verkligen jag bli bättre!!

Jag har skrivit om det här tidigare, om än med andra ord, och jag vet att hur mycket jag än skriver om det så hjälper det inte den drabbade! Däremot så känns det skönt att få skriva av sig och visst även jag är lite ond....jag önskar nämligen att det kunde regna lite småspik på denna förtappade själ som jag även kan tycka lite synd om. För visst är det så att en som gör så här kan absolut inte må bra själv!! Det är bara att hoppas att hjälpen finns för denna person där ute någonstans!!

Själv älskar jag min vän och står på hennes sida i vått och torrt, vad som än händer!

För en sak vet jag....hon kommer inte att slita någon i stycken. Det jag däremot är rädd för är att allt det här framkallar allt för mörka moln på hennes sprudlande livsglädje! För som sagt, man kan inte ta hur mycket som hellst utan att bli negativt berörd!!!!



Till den andra skulle jag vilja säga....skärp dig människa innan det är för sent!!!
Och då menar jag det i välvilja!
Allt skulle kunna vara så annorlunda om bara viljan fanns där!
Riktigt där....i hjärtat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar