Vyer från stugan

Om mig

Mitt foto
Ja vem är jag? En kvinna på 50+ som tillbringar min mesta tid i hemmet med mina hundar o katter. Gift och har två underbara flickor :) Älskar gamla saker,loppis och auktionsfynd som alla hamnar på vår högt uppskattade sommarstuga :)

Det känns nästan så. Väntan på varmare väder verkar trögt. I morse var det 26 grader, visst det blir varmare under dagen men det är ändå kallt.

Har varit ute en stund men det är inget roligt.

När man inget gör har man inget att blogga om heller. Less att sitta på datorn är man också.
I dag blir det matlagning. Tog fram köttfärs i morse som nu ska tas reda på.

Köttfärsbiffar blir det :)



Alltid gott :)

Sen blir det köttfärsgratäng.



Ingredienser:
500g nötfärs
1 liten gul lök
2 msk krossade tomater (går att utesluta)
1 pkt bacon
1 färsk broccolibukett
1 röd paprika
4 ägg
2 dl vispgrädde
2 dl riven ost
paprika, salt och peppar
.Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka lök och stek den tillsammans med köttfärsen, krydda med salt, peppar, paprika och en skvätt krossade tomater. Smörj en ungsfast form och häll över den stekta köttfärsen. Dela broccolin i buketter, skär paprikan i bitar och stek grönsakerna hastigt i pannan, krydda med örtsalt. Häll över dem i formen och knaperstek baconen. Låt rinna av på papper och bryt dem sedan och lägg i formen.

Vispa ihop ägg, grädde och ost. Smaka av med salt och vitpeppar.

Häll över äggblandningen i formen och sätt in i ugnen tills den fått fin färg ca 15-20 minuter.

När man är inne så här mycket blir det att man går och småäter hela tiden, det är som om man alltid är hungrig. Inte är det för att man gör så mycket att man måste ha föda, nä det är att man gör för lite så man har inget annat att göra.

Snart är man rund o go i fejjan, man behöver inte stå bakom fiskskålen för att se ut som en boll.






2 kommentarer:

  1. Hej Ritha !

    Är inne på din blogg för första gången......va fin!!!!!
    Ohh såååååååååå kul att du länkar till mej =)nu måste du ju få provision, :P hehe. Imorgon gör jag premiär som ängsbodanbloggare, skickar dej en länk när jag är klar /kram kikki

    SvaraRadera
  2. Men så roligt höra av dej Kikki. Det var ett tag sedan vi var och hälsade på i din fina butik :) Hoppas allt är bra. Du det låter jättekul att du ska börja blogga, blir verkligen något jag ser fram emot. Ha det nu så bra:) Kram Ritha

    SvaraRadera