Vyer från stugan

Om mig

Mitt foto
Ja vem är jag? En kvinna på 50+ som tillbringar min mesta tid i hemmet med mina hundar o katter. Gift och har två underbara flickor :) Älskar gamla saker,loppis och auktionsfynd som alla hamnar på vår högt uppskattade sommarstuga :)

Strålande sol i dag :))



Ännu en dag med strålande sol. Det är så vackert ute och inne ser man bara en massa damm när solens strålar kommer åt dom där skrymslena där det alltid annars är mörkt.

 Bara krafterna återvänder måste det bli en riktig städning här ser jag. Just nu har jag slängt undan mina glasögon så nu ser jag inget damm alls, tänk det finns en lösning på alla problem :)
"Nästan i alla fall "

Ska vi kanske ta ett par recept i dag. När jag nu kommer tillbaka till mitt rätta jag måste jag baka. Jag har inget fika över huvud taget. En tårtbotten ligger i skafferiet det är det enda som finns i Lindholmska hemmet. Oj, Oj, inte bra. Tur att ingen törs hit när man är sjuk, då behöver man inte skämmas över fikat heller :)

Ska vi ta ett par recept kanske :))

Brytbröd med parmesanost



25 g jäst
2 1/2 dl kall mjölk eller vatten
1/2 dl olivolja
2 dl riven parmesanost
1/2 tsk salt
6 dl vetemjöl (360 g)
Pensling:
ägg vallmofrö.
Gör så här:
1. Lös upp jästen i lite av mjölken i en degbunke. Tillsätt resten av mjölken, oljan, osten och saltet. Tillsätt det mesta av vetemjölet och arbeta till en smidig deg ca 5 minuter. Täck degen med en bakduk och låt jäsa ca 1 timme.
2. Tag upp degen på lätt mjölad bänk och arbeta den. Rulla ut degen till en längd och skär i 15 lika stora bitar. Forma dem till runda bullar. Lägg dem i en smord form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter. Låt bullarna jäsa övertäckt ca 30 minuter.
3. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på vallmofrö.
4. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter i 200° C.
5. Låt brödet svalna på galler.

Mina smaklökar är inte så bra nu så för mig blir det något lätt i dag.
Soppa är alltid bra när man är sjuk. Det går alltid lättare nerför strupen :)
Här är ett bra och gott recept :)

Majssoppa med korvslantar



Ingredienser 4 person(er)

1 st gul lök
150 g morot, stor
1 st röd spansk peppar, mild
1 msk olivolja
1 st hönsbuljongtärning
2 st majs, i burkar à 340 g
2 dl mjölk
6 dl vatten
1,5 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
2 st korvar, t ex chorizo.
Garnering:
kryddgrönt, t ex basilika eller rucola


Tillagning
Förgyll vardagen med en guldgul värmande soppa! Variera genom att servera soppan med bitar av grillad kyckling eller tärnad skinka.
1. Skala och hacka löken. Skala och skär moroten i små bitar. Dela, kärna ur och hacka pepparn.
2. Fräs löken, moroten och pepparn i oljan, i en gryta 3-5min utan att det tar färg.
3. Smula ner buljongtärningen. Tillsätt majsen med spadoch koka under lock ca 10 min. Häll soppan i en mixer och kör till en slät massa. Häll tillbaka soppan i grytan och späd med mjölken och vattnet till önskad konsistens. Ge soppan ett uppkok. Smaka av med salt och peppar.
4. Skiva korven i slantar och fräs dem i en torr stekpanna1-2 min.
Servera soppan med korvslantarna.
Garnera medkryddgrönt.

Mums......riktigt gott :)


Efter det kan man ta en riktig C-vitamin drink som mellanmål :)


Ger 2 glas

1 banan.
2 dl frysta svarta vinbär
2 dl frysta blåbär
1 dl kesella lätt (1%)
3 dl havredryck
1-2 msk havrekli
2 tsk krossade linfrön
2-3 tsk honung
1-2 krm malen kardemumma
Gör så här:
1. skala och dela bananen i mindre bitar.
2. Mils alla ingredienser och häll upp i glas.

Det finns så mycket gott som även är nyttigt :)





Äpplet är bra för minnet och grapefrukten för hyn. Frossar du i frukter blir du friskare. Kolla vilka frukter som botar vilken del av kroppen.
Äpple - bra för minnet.

Äpplen sägs förebygga demens och minska risken för cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Fenolföreningarna, som är en typ av antioxidanter, skyddar hjärncellerna mot fria syreradikaler och bevarar därför vårt minne.

Aprikoser - bra för ögat.
Dessa godingar innehåller inte bara c-vitamin utan också en massa betakaroten som har en skyddande effekt mot åldersförändringar i dina ögon. Ät gärna färska aprikoser men en näve torkade är också ett GI-vänligt snack.

Mango - bra för matsmältningen
Välj en mango som är så röd och gul som möjligt, då innehåller den högst halter av antioxidanter som c-vitamin och karotener. Det höga innehållet av fiber är bra för matsmältningen.

Kiwi - bra för cellerna
Innehåller c-vitamin, e-vitamin och flera andra ämnen som gör att kiwi har en anti-inflammatorisk effekt. Det skyddar dina cellers DNA och fibrerna i frukten bidrar till ett lägre kolesterol och ett stabilt blodsocker.

Grapefrukt - bra för hyn
Din hy skyddas mot rynkor genom att ämnena i grapefrukt stärker hudens kollagen samt hjälper cellerna att förnyas.

Citron - håller dig frisk
C-vitaminerna skyddar inte bara mot förkylning, de stimulerar även kroppens avgiftningssystem som bland annat tar bort cancerframkallande ämnen. Sänker även GI-värdet på maten.

Granatäpple - håller hjärnan på topp
Ät så håller du hjärnan på topp. Frukten innehåller en massa antioxidanter som också antas sakta ner cancercellers delning och skydda mot plack i blodkärlen.

Banan - lugnar hjärnan
Är en kolhydratrik frukt som passar bra som mellanmål till exempel efter konditionsträning. Innehållet av aminosyran tryptofan tillsammans med vissa vitaminer stimulerar hjärnan att producera hormoner som lugnar. De innehåller dessutom kalium och magnesium som kan medverka till ett lägre blodtryck.

Vindruvor - skyddar mot bröstcancer
Speciellt de röda vindruvorna är fullproppade med antioxidanter som finns främst i skalet. Antioxidanterna skyddar mot bland annat flera av våra vanligaste cancerformer, bland annat bröstcancer.

Vattenmelon - bra för hjärtat
Den härliga röda färgen på fruktköttet beror på ämnet lykopen. Det i kombination med innehållet av c-vitamin stärker din hud och sänker din risk för hjärt-kärlsjukdomar.

Frossa och njut :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar